Suostuttelu

Miten markkinoijat saavat asiakkaat kulutusmyönteisiksi ja mihin myynti sekä kulutusmyönteisten ihmisten huijaus yleisesti perustuu?

Myyjän tarkoituksena on vakuuttaa asiakas siitä, että asiakas tulee olemaan paremmassa tilanteessa vaihdettuaan rahat markkinoituun tuotteeseen. Markkinoija väittää potentiaaliselle asiakkaalle, että ostettuaan tuotteen tai palvelun asiakas saa itselleen paremman tilanteen elämässä kuin ilman tuotteen ostoa.

Markkinoija pyrkii luomaan mielikuvan, että markkinoitu tuote on parempi kuin mikään kilpaileva tuote vaikka hinta olisikin järjettömästi kalliimpi.. Esimerkiksi Stockmanilta ostettu 0.5€ arvoinen Gantin kauppakassin väitetään olevan hyvä sijoitus 130€ hintaan.

Markkinoijat ymmärtävät hyvin, että ihmiselle jolle tarpeeksi on liian vähän ei saa koskaan tarpeeksi.. Tästä johtuen markkinoijan on tärkeää luoda mielikuvia asiakkaille siitä, että heiltä puuttuu jotakin tarpeellista elämästä. Todellisuudessahan emme tarvitse kuin yksinkertaisen ruuan, ravintoa ja muutamat tavalliset vaatteet.

Markkinoijat luovatkin mielikuvia siitä, että heidän tarpeeton tuotteensa on paras, nopein ja hintalaatusuhteeltaan paras valinta.

Markkinoijat pyrkivät luomaan vaikutelman siitä, että muut kaltaisemme ihmiset ovat kokeneet tuotteen tarpeelliseksi ja ovat olleen tuotteeseen erittäin tyytyväisiä.

Markkinoijat vakuuttavatkin potentiaalisia asiakkaita sillä, että juuri heidän kaltaisillaan ihmisillä on jo markkinoitavat tuotteet ja he ovat paljon paremmassa tilanteessa kuin ennen tuotteen omistamista.

Kulutusmyönteiset ihmiset ovatkin monesti niin hölmöjä, että he uskovat ostoksen olevan järkevä koska "kaikki muut" hänen kaltaisensa ovat jo markkinoidun tuotteen hankkineet.

Markkinoijat käyttävät luodessaan mielikuvia mahdollisimman paljon muiden ihmisten kommentteja, kuvia tunnetuista ihmisistä käyttämässä heidän markkinoimia tuotteita..

Kulutusmyönteinen ihminen vakuuttuukin helposti mitä turhimmasta tuotteesta kuten 130€ kauppakassista, "superfoodista" (markkinointi nimike lisäämään tuotteen hintaa).. Henkilöistä, jotka kutsuvat itseään "ravintoasiantuntijoiksi" tai vaikkapa "suklaa-alkemisteiksi".. Ajoittain myös epäsiistiä narkkaria muistuttava ulkonäkö sekä paljain jaloin kävely kaikkialla vakuuttaa kulutusmyönteiset sekä muuten typerät ihmiset.

Älä sorru markkinoijien manipulointiin vaan tyydy perustarpeisiin.