Kulutusmyönteisyys verrattuna Minimalistiin

Suurimmalla osalla meistä on halu ostaa hienoja tavaroita.

Tämä johtuu peloista ja epävarmuudesta. Asiaa pahentaa jatkuva mainostulva, jolta ei pysty mitenkään täysin välttymään. Mainostamisen tarkoitus on luoda mielikuvia, jotta asiakkaat saadaan tuntemaan ostoon liittyviä myönteisiä tunteita.

Koska mainostaminen toimii erittäin hyvin ihmiset ostavat jatkuvasti lisää tuotteita, joita he eivät oikeasti tarvitse.

Minimalisti on täysin vastakkaisesti ajatteleva.

Ennen nykyistä mainostulvaa ihmiset selvisivät erittäin mukavasti ilman uusien vaatteiden jatkuvaa ostamista ja auton vaihtamista.

Kulutusmyönteisyys on vain jatkuvasti kasvanut ja Parkinsonin lain mukaisesti ihmiset käyttävät aina kaiken mitä tienaavat ja monesti hieman vielä sen lisäksi. Rikkaassa yhteiskunnassa on helppoa myydä mitä tahansa ja mainostajat ovat asiasta erittäin tietoisia.

Ihmiset haluavat jatkuvasti ostaa enemmän ja käyttää enemmän. Tämä tarkoittaa sitä, että on otettava joko jatkuvasti lisää velkaa tai vaihtoehtoisesti tehtävä enemmän töitä kohottamaan ansiotasoa. Monesti ihmiset tekevät sekä enemmän töitä, että ottavat lisää lainaa. Perheissä on nykyisin vielä kaksi tienaavaa ihmistä toisin kuin 50 vuotta sitten. Aikaisemmin perhettä on elätetty yhden ihmisen palkalla. Tämä johtuu siitä, että ihmiset haluavat viettää kalliimpaa elämäntyyliä. Ihmiset ovat myös enemmän veloissa kuin aikaisemmin.

Meidän on alettava kysymään, miksi toimia näin? Miksi teemme töitä niin kovasti, että voimme ostaa jotain mikä monesti on täysin turhaa? Monet ostokset päätyvät vain muun sekamelskan keskelle ja jää täysin käyttämättä.
Minimalisti sanoo: "Minulle riitti, en lähde tähän leikkiin."

Minimalisti vertaa mitkä ovat todellisia tarpeita ja mitkä ovat turhia haluja. Onko tämä todellinen tarve vai ainoastaan mainostajien luoma mielikuva? Jos kyseinen ostohalu on vain mainostajien manipulointia eikä todellista ostohalukkuutta niin silloin minimalisti ei tee sijoitusta.

Minimalisti oppii asteittain luopumaan turhista haluista. Kuten mikä tahansa asia niin tämäkään prosessi ei tapahdu yhdessä yössä. Halut vähenevät asteittain kurinalaisella panostuksella.
Vinkkejä:

-Tarkkaile miten mainostajat yrittävät luoda mielikuvan tuotteesta. Mieti miten he yrittävät vaikuttaa kuluttajaan siten, että osto tapahtuu.

-Kun ostohalun tunne valtaa mielentilasi, hengitä pysähdy ja hengitä syvään. Keskity hengitykseesi ja luovu halustasi ostaa.

-Siirrä aina ostopäätöstäsi. Kun et tee heräteostoksia niin pystyt analysoimaan onko osto todella tarpeellista vai ei. Jos osto on tarpeellinen ja siirrät ostopäätöstäsi niin tulet tekemään paremman päätöksen ja saamaan paremman vastineen rahoillesi.

-Analysoi todella tarkasti onko osto pakollinen vai ei. Yleensä ostopäätös ei ole pakollinen.

-Kehity jatkuvasti ja opi virheistäsi.

-Pidä kaikista menoista jatkuvasti kirjaa, jotta näet mihin rahasi menevät.

Minimalisti luopuu haluista asteittain, jotta ostoksia ja kuluja on mahdollisimman vähän. Velka poistuu ja hyöty näkyy siinä, että töitä ei tarvitse tehdä niin paljoa koska tienaamisen tarve pienenee. Pitkällä aikavälillä taloudellinen riippumattomuus myös syntyy, jos teet saman määrän töitä.